Het is weer eens wat Ande(r)s

29 april 2016 - Máncora, Peru

Na alle hoogtestages en trekkingstochten in onze 'technische kleding' in het Andes gebergte, zijn we na bijna drie maanden toe aan wat anders....strand, zon, slippers en (nog meer) biertjes :-). Na ons Machu Picchu en Jungle avontuur hebben we nog wel even gehiket in de Colca Canyon waar we reusachtige condors (indrukwekkend!) hebben gezien, maar toen was het voor ons echt afgelopen met dat gewandel. Zoals we eigenlijk heel Zuid Amerika zijn doorgereisd, namen we weer een nachtbus, nu van Arequipa naar Lima (met een tussenstop in Huacachina voor het buggyrijden en sandboarden in de woestijn rondom Ica).

De nachtbussen zijn dé manier om te reizen zonder een dag te verliezen en geen geld kwijt te zijn aan accommodatie. De afstanden zijn vaak ook rond de 8-12 uur rijden en het kost bijna niets (20-30 euro pp). Grappig ook hoe je in Nederland al kunt balen van een uur reizen, terwijl je hier dan bijna nog niet eens de stad uit bent. Zelfs met 8 uur ben je op de kaart maar klein stukje opgeschoten.
De stoelen die wij reserveren zijn vaak ruime stoelen (cama) die tot 160graden geklapt kunnen worden. Soms zit er nog een tv scherm voor je, zodat je zelf je eigen films of muziek kunt uitzoeken en er is zelfs een stewardess aan boord, die hun werk volgens mij niet erg leuk vinden... Het slapen op deze stoelen gaat prima, al blijft het vervelend als je om 5uur 's ochtends op je bestemming aankomt.

Eenmaal in Lima aangekomen, verraste deze stad ons positief. Vooral de verhalen over criminaliteit en dubieuze taxi's maakten ons alert. Gelukkig maakten de Free Walking Tours door de rijke buurt Miraflores en de kunstenaarsbuurt Barranco alles goed!

Nu zitten we heerlijk uit te chillen in Mancora. Een nog groter surfersparadijs dan we hiervoor paar dagen verbleven (Huanchaco). Malou heeft zelfs nog lesje gevolgd en kon paar golven staand meepakken!

Op dit moment slapen we in een bamboe bungalow met uitzicht op zee, hangmat, veranda en een eigen badkamer! Dat is niet altijd zo vanzelfsprekend. Gedurende onze reis wisselen we eigenlijk af met type overnachting. De ene keer een 4-6 persoons dorm, de andere keer een privé kamer. Bij de ene accommodatie krijg je gratis ontbijt en een handdoek en bij de ander moet je er zelf voor zorgen. Wat eigenlijk elke accommodatie wel heeft is een gedeelde keuken. Maarja, ook vandaag moeten we weer de afweging maken... Voor 3 euro een voorgerecht, hoofdgerecht en drankje, of naar de centrale markt met ruime keuze uit groenten en fruit en daar zelf mee koken....wij gaan dat eens rustig bedenken onder het genot van een Pilsen, Qusquena, Brahma of Trujillo'tje. Proost!

Ps. 2 mei vliegen wij van Guayaquil, Ecuador naar de Galápagos, waarna wij op 5 mei een 8 daagse cruise zullen doen, zullen snorkelen met zeehonden, pinguïns en haaien, schildpadden mogen bewonderen en de mooiste vogels en natuur mogen aanschouwen! 15 mei vliegen wij door naar Quito, de hoofdstad van Ecuador.

1. Mip:
    30 april 2016
    jullie zijn grote bofferds dat je zo'n prachtige reis kunt maken met condors en pinguins en alles wat daartussen zit!!!