Galápagos, niet te evenaren

15 mei 2016 - Galapagos Islands, Ecuador

De Galápagos eilanden, een eilandengroep 1000km uit de kust van Ecuador midden in de Stille Oceaan gelegen op de evenaar. Het oudste eiland bestaat 'maar' 3,6 miljoen jaar en de jongste 126 jaar, Isla Bartholomé. De Galápagos zijn uniek vanwege de diversiteit aan dieren en planten die zich daar hebben geëvolueerd, en veel soorten leven ook alleen op deze eilanden, en nergens anders ter wereld! Absoluut een reden om als we dan toch in de buurt zijn een bezoekje te brengen aan deze bijzondere plek!

Week voor ons vertrek per email onze trip geregeld, 8 dagen met een mid range cruise met een 'north itinerary'. Het zei ons allemaal niet zoveel, maar het kon nooit een slechte keuze zijn! Meteen onze vliegtickets geboekt, we zouden totaal twee weken op de Galápagos zijn, wow! Vertrokken vanaf Guayaquil, onze eerste bestemming in Ecuador. 2 mei vlogen we in 1,5 uur naar Santa Cruz, een van de drie hoofdeilanden. Onze slaapplek was een appartementje buiten het centrum, met gratis fietsen! Dus we konden lekker rond cruisen door het havenstadje. We werden meteen overdonderd toen we bij de lokale vismarkt kwamen en daar de Pelikanen, Zeeleeuwen en leguanen klaarlagen om wat restjes vis te vangen!
De andere twee dagen naar Tortuga Bay gelopen, wit strand waar de leguanen op het strand leven en de vissen loodrecht naar beneden het water induiken om hun visje te vangen. Ook naar het Charles Darwin turtle breeding station geweest, waar een groot fokprogramma is voor de reuzen schildpadden. Rest van de tijd genoten van het zijn op de Galápagos en ons voorbereiden op de cruise!

5 mei was het dan zover, om 12 uur opgepikt vanaf de haven. Met totaal 14 toeristen, 1 gids en 6 man bemanning begon het avontuur. Van vulkaaneiland naar vulkaaneiland, waarvan op één zelfs alleen maar vogels leven: pelikanen, de red footed boobie (Van Gent), blue footed boobie, vleugelloze commodore (arm beest!), de nazca boobie en fregat vogels die allemaal in het paringsseizoen waren waardoor alles uit de kast werd gehaald om de vrouwtjes te imponeren!

Elke dag bestond uit twee verschillende eilandbezoeken en twee keer snorkelen. Vooral het snorkelen was heel bijzonder: zeeschildpadden, zeeleeuwen, pinguïns, leguanen, roggen (tot 2 meter groot), zeesterren, alle kleuren vissen en verschillende soorten haaien, waaronder de grijze Galapagos haai die 4 meter lang was! Bijzonder was ook dat de dieren geen natuurlijke vijanden hebben op de eilanden. Daardoor kon je dicht bij de dieren komen zonder dat ze bang waren. Uiteraard voor de dieren zelf, hielden we altijd een afstand van minimaal 2 meter.
Elke dag stond ook het ontbijt, lunch, diner en snacks klaar, en met een biertje bij ondergaande zon op het dek, maakte dit de dag helemaal compleet!

Gelukkig hadden we na de cruise nog 4 dagen op het eiland, waardoor we niet direct afscheid hoefden te nemen van het natuurgeweld. We hebben al heel wat mooie dingen gezien op deze trip, maar de Galápagos staat ver op 1!

De aankomst is Quito was even wennen, grote stad, veel verkeer, mooie architectuur, al zijn de mensen hier wel wat minder. Bij elke rare vent die ons aankijkt, denken we: "wat moet je?". De dagen gevuld met stadswandelingen en een dag naar Quilotoa, een grote kratermeer waardoor we weer even geconfronteerd werden met de hoogte van 4000meter. Tevens de eerste ervaring gehad met een aardbeving van 6.8 op de schaal van Richter. 'S nachts was er ook eentje, maar daar hebben we doorheen geslapen. Gelukkig is deze niet zo ernstig als die van een maand geleden, al merk je wel dat mensen hier meteen weer alert zijn.

Nog een nachtje in Quito en dan vliegen we naar Bogota, Colombia, waar we worden opgevangen door Steven een studievriend van Malou die daar woont. We hebben zin in onze laatste 6 weken Colombia voordat we 1 juli weer naar huis vliegen.