The mighty jungle

12 april 2016 - Manu National Park, Peru

Vrijdagochtend 5u opgepikt vanaf ons hostel, samen met 3 Engelsen, 1 Ierse, de kok en zijn zoon, de chauffeur en onze gids: Moises op weg naar de jungle! Leuk detail, onze gids is geboren en opgegroeid in de jungle, dichtbij waar wij de derde nacht hebben geslapen. Hij kwam toen hij 8 was een keer een gids tegen met zijn verrekijker die vogels aan het spotten was. Hij vond dat zo indrukwekkend dat hij sindsdien had besloten dat hij gids wilde worden, ondanks dat hij geen Engels sprak en eigenlijk ook heel verlegen was. Hij is nu 33, al 5jaar gids en zijn er beiden van overtuigd dat hij de beste gids is die we ooit hebben gehad. Enthousiast bij elk beest dat we zagen, en weet direct welk dier het is en nog meer details! Zo gaaf!

Dit uitte zich dan ook in het feit dat toen we in de auto zaten en het Manu National Park inreden, dat we bijna elke 15minuten stopten omdat hij weer een of andere mooie vogel ergens op een takje had gespot (wij zagen 'm met verrekijker niet eens), hij zijn telescoop er bij pakte zodat wij deze vogels goed konden zien en een foto ervan konden maken met ons mobiele telefoon (vandaar de mooie close-ups). Zo hebben we veel soorten vogels gezien in alle kleuren en maten, inclusief the Cock of the Rock, de nationale vogel van Peru. Helaas geen foto van...

De nachten brachten we door in lodges, voorzien van klamboes en met super schone wc's en koude douches, wat trouwens erg fijn was bij 35 graden en een luchtvochtigheid van bijna 100%! Elk moment van de dag en avond werd besteed aan het zoeken van alle mogelijke dieren. De tweede dag zijn we verder de jungle ingegaan met een bootje over de amazone rivier.

Een onwijs mooie ervaring was ook zeker wel de vierde nacht, waarbij we de nacht doorbrachten op een camouflage platform verder de jungle in. Op matrasjes met klamboe, een Tupperware bakje met macaroni als avondeten in de rugtas, zouden we de avond en nacht doorbrengen om de nachtdieren te spotten: de Taipir, het stekelvarken en het hert. Zo bijzonder om deze dieren in de nacht de mineralen en zouten uit de modderpoel te zien slurpen en wij vol bewondering hen zitten te bespieden.

Capibara (hele grote cavia), drie soorten apen, giftige kikkers, een slang, vlinders, de meest creapy spinnen (incl. (Baby)Tarantula en de meest enge van allemaal, de scorpion spider... Brrr), zeker veertig soorten vogels en miljoenen muggen! Daarnaast hebben we als mowgli aan de lianen geslingerd, erin geklommen, Bamboewater gedronken, visjes gevangen en heeft Remco als een echte Indiana Jones met zijn machete overhangende takken weggehakt!

De jungle in gaan stond bij ons allebei al heel lang op ons lijstje, en we baalden ook wel dat de vijf dagen zo snel om waren... Als het even kan, gaan we terug! Wat een bijzondere ervaring om zo in de jungle rond te lopen en al helemaal met iemand die daar is opgegroeid. De verhalen bij wat we zagen maakten het nog indrukwekkender! Gelukkig hebben we de foto's nog ;-).