Machu Picchu

3 april 2016 - Machu Picchu, Peru

De afgelopen 2,5 week hebben we twee hoogtepunten aan ons lijstje kunnen toevoegen! De Salkantay trek naar Machu Picchu (staat in top25 van mooiste treks) en diep de jungle in van de Amazone (Manu National Park) - aparte blogpost.

Op de verjaardag van Remco (29 maart) werden we rond 4 uur (tel er altijd minimaal een half uur bij op) opgepikt vanaf ons hostel. Met een groep van 17 toeristen, gids, 3 koks, horse man, hulp gids en 4 paarden vertrokken we richting de startplek van onze trek van vijf dagen. Eerste dag was 17km, veel klimmen, dus merkte de hoogte wel weer flink. Bizar dat zelfs na een maand op hoogte te leven, je het nog steeds voelt als je hoger komt. Helemaal gek dat wij als twee fitte mensen er best wel last van hebben en we al twee stevige rokers zijn tegengekomen en zij er weinig last van hebben....
Aangekomen bij de campsite (4200m), tenten zijn al opgezet (onder afdak dus zelfs als het regent blijven we droog!) en lunch stond klaar, hoe relaxt! Na lunch is deel van ons meteen doorgegaan om een flinke beklimming (naar 4400m) tegemoet te gaan om de gletsjer bij het meer te bekijken. Holy Mac, we gingen stuk. Stap voor stap. En hoe mooi was het toen we daar aankwamen! We hebben al flink wat gletsjers gezien in Patagonië, maar deze staat zeker wel in top 3!
Het is de verjaardag van Remco, dus dit konden we natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan... Met taart gemaakt door de kok, een biertje en een happy birthday-liedje voelde Remco zich toch nog beetje jarig!

Dag 2 begon met coca thee gebracht op bed, was ook wel nodig met 22km voor de boeg en eerste 3u klimmen naar 4600m! Bovenop, uitgeput maar een onwijs mooi uitzicht op de besneeuwde Salkantay berg. Toen begon de afdaling naar warme temperaturen, meer muggen en gelukkig stuk lager (2400m).

Derde dag was heel relaxt, korte wandeling, met busje en techno muziek van Nederlandse bodem (kwam van een Engelse!) richting de hotsprings! Biertje erbij, dag kon niet meer stuk! Dag eindigde met disco op de camping en Peruaanse tequila. Klein katertje volgende dag moesten we onderdrukken. De wandeling was dus nog iets zwaarder dan verwacht, veel langs het spoor gelopen en al glimpen kunnen opvangen van Machu Picchu:-). De laatste nacht was in een hostel, dus een lekkere warme douche, en vroeg naar bed!

Wekker om 3.55u, om vooraan in rij te gaan staan om Machu Picchu te beklimmen. 5u hekken open en op naar boven. Remco en ik merkten meteen dat we lager waren dus we schoten die berg op. Waar anderen puften, liepen wij lekker door. Hierdoor waren we op 38min als 4e en 5e boven:-)! Om 6u ging Machu Picchu zelf open, en daar begon de tour door onze gids. Bij binnenkomst hing Machu Picchu in de wolken, zo'n mysterieus aangezicht! Zon kwam ook langzaam op, erg indrukwekkend dat deze stad in 1500 op deze locatie is gebouwd. Ook interessant om te horen hoe inca's leefden en dat ze hun rituelen voornamelijk baseerden op de zon en sterren. Gelukkig zijn zij niet door de Spanjaarden ontdekt waardoor veel bewaard is gebleven.
De beklimming van Machu Picchu Mountain bracht ons nog hoger en liet ons op de stad kijken. Met regelmatig een wolkendek die ons letterlijk in de wolken bracht!
Tot uur of 3 rondgelopen en voldaan en moe de afdaling terug naar hostel om een hapje te eten en de trein en bus terug te pakken naar Cusco. Wow weer een bucketlistitem kunnen afstrepen!

Gelukkig hadden we nog 4 dagen rust in Cusco (uiteraard wel opgevuld met een dag naar de Inca ruïnes en de rainbowmountains waar we niets van hebben kunnen zien door de regen en mist) zodat we ons goed konden voorbereiden op de jungle tocht van 5dagen waar we echt onwijs naar uitkeken!

1. Hanniekloet:
    18 april 2016
    Wat een prachtig avontuur, iets waar je de rest van je leven op terug kan kijken, nog hele fijne weken.