Wist je dat....

1 april 2016 - Cuzco, Peru

Naast onze mooie ervaringen en de dingen die we doen, willen we jullie ook graag meenemen in de bijzonderheden van Bolivia en Peru. Gewoon omdat het kan.

In Peru en Bolivia dragen vrouwen hier (bol)hoedjes en de mannen niet. Hoe deze traditie is ontstaan? In 1920 kwam er een schip aan vol met hoeden. Ze wisten niet wat ze met al die hoeden moesten dus hebben ze het zo verkocht dat het de nieuwe modetrend is. Het was een grote rage, en in combinatie met de lange zwarte vlechten, de grote rokken en de gekleurde doeken, is het een bijzonder mooie traditie geworden!

Do the lama walk

Ohja die rokken dragen ze niet voor niets, daar kunnen ze hun mooie dikke kuiten mee showen. Hoe dikker hoe sexier is hier de trend! Met die 3 scheppen suiker per kopje thee en die zoetigheden hier, gaat dat gelukkig snel!

De Bolivianen houden wel van een feestje of een opstand. Daar gebruiken ze graag de fanfare voor. Het is hier dus hip om een blaasinstrument te spelen (naast de panfluit), of met stokjes te zwaaien!

In heel Zuid Amerika lopen er veel straathonden. Die zijn ooit binnengebracht door wat Aziaten die hond eten, zijn vervolgens vertrokken en hebben de honden hier achtergelaten. Gelukkig zijn de mensen hier best lief voor de honden, dus zijn de honden ook lief voor ons! Het mooie is wel dat de honden hier los lopen, maar dat Alpacas en Lamas hier aangelijnd op straat lopen en de schapen met je mee de bus in gaan!

Lieve hond

Agenten op straat zijn vooral vrouwen, dat komt omdat mensen hier alleen voor hen respect hebben en dus ook luisteren. Dat is dus even wat anders dan in bijvoorbeeld India.

Zowel in Bolivia als Peru zitten we constant op hoge hoogte (minimaal 2500m). Hoe fit we ook dachten te zijn, dat maakt hier weinig uit. Als twee bejaarden liepen we elke trap op, gelukkig gaat dat nu beter door alle extra rode bloedcellen. De Cocabladeren (ja die waar je cocaïne van maakt) hebben hierbij goed geholpen. Wist je dat er voor het maken van 1kg cocaïne, 1000kg cocabladeren nodig zijn. Wees niet bang, wij houden het bij de bladeren ;-). Die zijn gezond en volledig legaal.

Sinds de vorige blog, zijn we via Lake Titikaka (hoogste zoutmeer ter wereld, op 3600m hoogte), Copacabana en Isla del Sol in Cuzco, Peru aangekomen. Onze ervaringen op de Salkantay, Machu Picchu, Valle del Segrado, Cerro Colorado en de jungletocht in Manu National park delen we in de volgende blog!