Hiken in Patagonië

10 februari 2016 - Torres Del Paine, Chili

Na een proost op de verjaardag van Isabel, zijn we met een hele delegatie vertrokken uit Maarssen, richting Schiphol. Daar begon ons avontuur, 4 maanden Zuid Amerika!

Aangekomen in Santiago, zon, 25 graden en een super relaxte sfeer. Geen opdringerige mensen zoals in India wat we eigenlijk hadden verwacht. 5 dagen in de stad rondgelopen, beetje ons Spaans geoefend, Chileense wijn gedronken en Italian Hotdogs en Churrilado gegeten (Chileense specialiteit; friet, vlees, ui en mayonaise - soort Kapsalon - ).Een fijne gedachte dat we hier nog zullen terugkomen, wat een leuke stad!

Patagonië, het gebied van de hikes, bergen, meren, kayakken in straat van Magelhaen, exotische dieren en vooral de meest onvoorspelbare weersomstandigheden. Vanuit Puerto Natales zou onze 8 daagse (eerste) hiketocht beginnen van totaal 115km. De O- trail van Torres del Paine. Wat hebben we daarvoor nodig? Tent, slaapzak, matje, kookstel, gasflesje, kookgerei, kleding en ohja voor 8 dagen voor 2 personen ontbijt, lunch en avondeten... Wat neem je dan voor eten mee? 16 pakjes noodles, 1 kilo havermout, heel veel soep, gedroogd fruit, zakjes fruitcompote, noten, snickers, gekookte eieren, instant aardappelpuree, pasta, tomatensaus en halve kilo kaas. Hoeveel kilo op de rug? We gokken minstens 16 kilo per persoon, oeps!

De avond voordat onze hike begon nog een biertje gedronken bij een microbrewery, waarna we de volgende ochtend toch licht gespannen de bus instapten richting Torres del Paine. En daar stapten we dan, nog vol energie, vol bepakt, met de zon op onze kop richting de bergen.

Na 30 minuten, onze eerste stop gehad, we hadden het warm en hebben dus onze nerden afritsbroek omgezet in een korte broek. Hier ontmoetten wij een niet-engels sprekende, super vrolijke, praatgrage Chileense vent (Christian, 30 jaar a.k.a. el Condor). Of hij met ons mee mocht lopen? uh ja hoor. Met ons gebrekkige Spaans en handen en voetenwerk, samen in een stevig tempo richting de eerste camping (Séron) gelopen (12,5 km, 4 uur). We waren ka-pot, hongerig en hadden het super warm! En meteen ons ritueel voor de rest van de dagen gestart: tent opzetten, noodles en soep opwarmen, dutje, avondeten (pasta of aardappelpuree) klaarmaken en vroeg slapen!

De volgende ochtend waren we verbaasd dat Christian weer met ons mee wilden lopen, we spreken toch helemaal geen Spaans?! We hadden een lekker tempo volgens hem, en zo konden wij onze Spaans oefenen en hij zijn Engels. (Later hoorden we van anderen, dat ze ons een bijzonder drietal vonden, wat moest die niet-Engels sprekende Chileen met dat niet-Spaans sprekende Hollandse stel!?) Toch hebben we het heel gezellig gehad, werden er genoeg grapjes gemaakt en is er zelfs Spanjaard (Eneko, 31 jaar, wel Engels sprekend) na dag 3 bij ons groepje aangesloten, nu hadden we er een vertaler bij :-). Later voegde de Canadees Justin (24 jaar) zich ook bij ons, leuk zo´n gevarieerd groepje!

Hoogtepunten: Glacier Grey (derde grootste Gletsjer ter wereld), wandelen langs watervallen en meren, in moerassen, over hangbruggen en je zo klein voelen in de mooiste natuur die je je kunt voorstellen!

Overwinningen: veel regen, sneeuwstormen, en wind en daardoor de twee hoogtepunten van de W-track (Frances valley en Torres del Paine) niet gezien. Ohja, en 3kg p.p. lichter, paar teennagels kwijt, spierpijn, honger, elke dag zelfde kleding aan en wat blaren.

Het was het allemaal waard, al hoeven we niet nog een keer zo´n lange trekkingstocht te doen, max. 3 dagen en vooral normale maaltijden tussendoor zijn wel fijn!

Uiteraard bleven we nog in Patagonië, al zouden we nu naar de Argentijnse kant vertrekken. El Calafate en El Chaltén zijn aan de beurt, hier kwamen we Eneko en Justin ook weer tegen en zijn veel samen opgetrokken. El Calafate staat bekend om de gletsjer Perito Moreno die je van dichtbij kunt zien, cool! 5km breed, 13km lang en 60 meter hoog. In El Chalten weer 3 hikes gedaan, en eindelijk veel geluk gehad met het weer! Fitz Roy was op dag 3 helemaal zichtbaar! Wij zijn geklommen naar 1400m en hebben echt de meest mooie 360 view gehad van de omgeving! Adembenemend! Wellicht met de bijdrage door het weer, mooier dan wat we hebben gezien tijdens de 8 daagse hike!

Nu aanbeland in Ushuaia, zuidelijkste stad ter wereld en de haven richting Antartica. Uiteraard hebben we ook hier twee dagen gehiket. Een dag naar Laguna Esmeralda, bekend om gigantische beverdammen. En een dag naar Tierra del Fuego, en een steile klim gehad tot 950m hoogte, met uitzicht over Ushuaia en verder! Samen met onze Canadese vriend Justin de dagen afgesloten met een Beagle biertje. Helaas zullen we nu afscheid van hem moet nemen na 2,5 week hiken samen. 2 maart weer terug richting Santiago en twee dagen later door naar Bolivia, een land waar alles een stuk goedkoper is dan in Chili en Argentinië maar ook zeker een stuk drukker en hopelijk warmer!

1. Sabine:
    28 februari 2016
    Lieve Malou en Remco,

Een blog, wat leuk!! Een mooi verhaal zeg, wat een belevenissen! Geniet er lekker van en ik volg jullie blog op de voet (zonder blaren dan, haha :P)

Liefs,
    Sabine.
  2. Harold Hullegien:
    4 maart 2016
    toppers...... ;)
  3. Robert:
    7 maart 2016
    Wat een mooie foto's! Welke komt in de kamer te hangen? Leuk dat jullie ook met anderen hebben gelopen (Malou en de mannen ;) ) . Heel veel plezier nog en ik lees en kijk graag mee :D
  4. Mip:
    7 maart 2016
    Wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken. Bij het verslag van de 8 daagde hike moest ik erg aan het boek 'wild' denken over een vrouw die in haar eentje maandenlang met haar rugzak door Amerika loopt...
    Veel plezier nog met de volgende drie maanden!
  5. Derk en Marina:
    9 maart 2016
    Leuk verhaal allebei heel veel plezier. Geniet ervan. Bianca vertrekt morgen weer naar Zuid Afrika