Bolivia... Uit de hoogte!

21 maart 2016 - La Paz, Bolivia

4 maart zijn we van Santiago, Chili (zeeniveau) naar La Paz, Bolivia (3600-4100m) gevlogen. En we kunnen je zeggen, dat hakt er best wel in. We moesten 4 dagen wennen aan deze hoogte. Een trappetje op, buitenadem... naar de winkel om de hoek, buitenadem. Gelukkig waren we na 4 dagen goed gewend en zijn we begonnen aan onze eerste trip, de zoutvlakten in Uyuni (3 dagen, 2 nachten) Ook dit ligt overigens op een respectabele hoogte van 3650m, zoals bijna alles in Bolivia op een hoge hoogte ligt.

Wat waren de zoutvlakten mooi! Oneindig witte vlaktes om je heen en een heldere blauwe lucht. Op sommige plekken lag een laagje water wat een hele mooie spiegeling creëerde. Na heel lang en heel veel (foute, grappige perspectief) foto's genomen te hebben zijn we doorgereden voor de eerste overnachting. De andere dagen zijn we langs hele mooie landschappen, vulkanen, verschillende kleuren vulkaanmeren, flamingo's, hot water springs, geisers en rotspartijen gereden, wat onbeschrijflijk mooi!! Zie de foto's!

Onze volgende bestemming was Potosi, de hoogste stad van de wereld (4150m). Dit stadje staat bekend om zijn zilvermijnen. Een bezoek aan een van de mijnen stond dan ook op het programma. Dit was niet zonder gevaar, gezien de werkomstandigheden van deze mijnwerkers bizar slecht zijn en wij ons op hun werkvloer bevinden. Bleek ook nog een meisje van ons hostel een dag eerder een ernstig ongeluk had gehad met een karretje van 1000kg, slik. De trip begon met cadeautjes kopen (frisdrank en dynamiet) op de mimers marker voor de mijnwerkers waarna we 1300m de mijn zijn ingelopen. Soms rennend, meestal bukkend, door de blubber, af en toe op de achtergrond een explosie en vooral veel stof! In de mijn nog een tijdje gepraat met mijnwerkers die flink aan het kauwen waren op cocabladeren of af en toe een nipje namen van hun 96% alcohol drankje. Hoe slecht hun werkomgeving ook, super vriendelijk en ze maakten zich meer druk om ons dan om zichzelf. Bijzondere ervaring!

In Sucre, de hoofdstad van Bolivia, met vooral een chille sfeer, kleine schattige straatjes en vooral de plek waar we Spaans les hebben genomen, hebben geklommen op rotsen, en vooral de centrale markthal hebben ontdekt! Hier kun je terecht voor super lekkere broodjes Chorizo, vers gesneden ananas en een maaltijd voor 14Bs (omgerekend 2euro) à la bordje Obesitas (rijst, aardappel, stuk vlees, worst, sla, tomaat, gebakken banaan en een gefrituurd ei). Het was vooral een moment van even niets moeten, van de zon genieten en vooral veel eten en drinken voor weinig geld .

we waren wel weer toe aan wat natuur en activiteit, dus zijn we op een vierdaagse Hike gegaan, die niet bekend is onder toeristen. Met een hyperactief jong Nederlands stel, een Amerikaanse en een super lieve Boliviaanse gids waren we hierdoor soms de enigen die in de overweldigende natuur aan het wandelen waren. Lunchen bij een beekje, uitzicht op oude vulkanen, slapen in een krater en in de voetsporen treden van de Dino's die daar 65miljoen jaar geleden hebben geleefd.

Nu weer terug in Sucre en aan het bedenken waar we in Bolivia nog naartoe gaan voordat we richting Peru gaan.  Ook is Remco bijna jarig dus willen we nog een leuk plekje vinden om dat te vieren! Daarnaast hebben we ook besloten om nog 5weken langer te blijven in Zuid Amerika en zullen we onze trip afsluiten in Colombia! Voelt goed om te kunnen zeggen dat we hier nog 3,5 maand kunnen genieten van de zon, biertjes en elkaar!

1. Mip:
    23 maart 2016
    lieve Remco en Malou, wat een mooie verhalen!! die zoutmijn lijkt me wel op het randje qua engheid, dus ik ben blij dat jullie er heelhuids uit zijn gekomen. Leuk dat jullie nog een paar weken aan jullie reis kunnen vastknopen, ik kan me voorstellen dat je echt maanden door Zuid Amerika kan reizen zonder je een dag te vervelen. Alvast gefeliciteerd met Remco's verjaardag! liefs van Mip.